slaaphygiene-waarom-bed-verschonen

Slaaphygiëne: bed verschonen? Waarom zou je?!

Slaaphygiëne is iets wat door veel mensen wordt vergeten. We focussen ons steeds meer op het optimaliseren van onze nachtrust zodat we zo goed mogelijk slapen en weer fit wakker worden. Het gebruik van de juiste middelen zoals een goed hoofdkussen, slaapmaskers en een anti snurk hulpmiddel helpen je hierbij. Ook het hebben van een fijne en rustige ruimte met de juiste temperatuur, een goede avondroutine en ontspanning zorgen ervoor dat je prettig slaapt. Maar, ben je je er ook van bewust wat slaaphygiëne is en hoe belangrijk hygiëne is voor je nachtrust? Vroeg of laat verschonen we allemaal wel een keer ons bed. Hoe vaak kun je dit het beste doen? En waarom is slaaphygiëne nu eigenlijk zo belangrijk? Ellen-Marijke zoekt het voor je uit.

Slaaphygiëne: wat is het?

Slaaphygiëne gaat over hoe schoon jouw bed en slaapkamer zijn. Het allerbelangrijkste component in slaaphygiëne, ben jijzelf. Het is nu eenmaal zo: het menselijk lichaam wordt vuil, en zo ook het bed waar je tijd in doorbrengt. Wanneer je overdag jouw leven leeft, verzamelt het lichaam bronnen van o.a. zweet, vuil, vet en bacteriën. Maar ook als je slaapt, verliest het lichaam veel vocht in de vorm van zweet en huidschilfers. Ik begrijp het als je nu denkt: ‘wat een vies verhaal’. Houd deze gedachte vast! Het is ontzettend belangrijk om je bewust te zijn van hoe schoon jouw slaap(omgeving) eigenlijk is.

slaaphygiene-bed-verschonen-belangrijk

Slaaphygiëne: waarom is het belangrijk?

Slaaphygiëne is belangrijk omdat juist tijdens de nachtrust, jij jouw lichaam de mogelijkheid biedt om te kunnen herstellen van wat zich overdag heeft afgespeeld. Tijdens de slaap ontspannen je spieren zich en je hormoonniveaus herstellen zich. Meer weten over hormonen en de invloed hiervan op jouw slaap? Lees dan hier onze blog over de invloed van slaaphormonen op je lichaam.

Slaaphygiëne is belangrijk omdat je zo het herstel tijdens de nachtrust optimaliseert en vooral ook zo min mogelijk in de weg zit. Stel je voor dat je fysiek en/of mentaal een zware dag hebt gehad. Wanneer je gaat slapen, staat jouw lichaam er om te springen om hiervan te kunnen herstellen zodat je morgen weer fris en fruitig de dag tegemoet kan gaan. Wanneer jouw slaaphygiëne verstoord is, heeft jouw lichaam veel meer moeite om én de slechtere hygiëne te bestrijden, én te kunnen herstellen.

Slaaphygiëne verbeteren: verschoon je bed minstens één keer per week!

Toen ik aan mensen vertelde dat ik een blog ging schrijven over slaaphygiëne, kreeg ik meermaals de vraag hoe vaak je je bed zou moeten verschonen. Opvallend hierin was dat iedereen er anders over dacht. De een verschoont twee keer per week zijn bed, de ander een keer in de twee weken. Wat blijkt? Het ideale aantal om je bed te verschonen, is minstens in één keer per week. Hierboven las je al welke stofjes je allemaal kunt achterlaten in je bed. Deze stofjes kunnen o.a. voor een minder frisse geur en bacteriën zorgen. Zorg daarom dat je op tijd bent met verschonen en dat je je lakens op 60 graden wast. Kun je wel weer nieuw beddengoed gebruiken? Wij hebben onze favoriete dekbedovertrekken en hoeslakens alvast op een rijtje gezet. Daar zit vast wat leuks tussen!

slaaphygiene-waarom-bed-verschonen

Een schone slaapkamer voor betere slaaphygiëne

Niet alleen het bed, maar ook de slaapkamer is belangrijk om goed schoon te houden. Doe je dit niet? Dan zal er huisstof(mijt) verzamelen in en op je bed, en hebben insecten zoals spinnen de vrijheid om zich te verzamelen in jouw kamer. Klinkt niet zo aantrekkelijk, toch?! Naast het goed schoonhouden van de slaapkamer, zou je eens kunnen kijken naar klimaatbeheersers zoals luchtkoelers om de temperatuur op je slaapkamer rond de 18 graden te houden.

Als de lucht te droog is, ontstaan er bij veel mensen irritaties in het lichaam. Heb je veel last van een droge huid, ogen, neus, keel en/of lippen? Dan is de kans groot dat de lucht in jouw slaapkamer te droog is en heeft jouw lichaam onvoldoende de ruimte om te kunnen herstellen ’s nachts. Een luchtbevochtiger kan je hier trouwens ook heel goed bij helpen. Gebruik je een slaapmasker of bijvoorbeeld een mooie plaid op je bed? Vergeet ook niet om deze materialen op tijd schoon te maken.

Een schoon lijf, een schoon bed

Terwijl je deze blog leest ben je wellicht zelf al verder gaan denken over wat jij nog meer zou kunnen doen om jouw slaaphygiëne te kunnen optimaliseren. Ik zal je een handje helpen. Je zou ervoor kunnen kiezen om voor het slapengaan nog even te douchen en je tanden te poetsen. Voorkom dat huisdieren in de slaapkamer komen, hoe gezellig het ook is. Vergeet je niet om regelmatig een schone pyjama aan te trekken? Door aan jouw eigen hygiëne te werken, bevorder jij ook jouw slaaphygiëne! Een schoon lijf draagt bij aan het hebben van een schoon bed.

slaaphygiene-vrouw-die-bed-verschoont

Goede slaaphygiëne, een goede nachtrust

Misschien ken je de uitspraak een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Dit geldt ook voor jou, je bed en je slaapkamer. Laten we dit vertalen naar: Een schoon bed, een goede nachtrust. Wanneer je probeert te werken in een rommelige en vieze ruimte, kan je je vaak minder goed concentreren dan wanneer de ruimte ook netjes en opgeruimd is. Wanneer jij een groot deel van de tijd ligt te slapen in een onhygiënisch bed in een vieze ruimte, dan zal dit niet bevorderlijk zijn voor jouw nachtrust en het herstellen van jouw lichaam en hoofd. Je bent het vast met me eens als ik zeg dat er toch niets fijners bestaat dan ’s avonds gedoucht, in een schone pyjama, in een net verschoond bed te kunnen liggen. Ik weet in ieder geval wel wat ik direct ga doen vandaag. Jazeker, mijn bed verschonen!
Terug naar blog